Logo Stichting Groene Pedagogiek

Werkgroep 6

Kinderen individueel begeleiden in de buitenruimte

Door Wilna van den Heuvel, speldeskundige en programmaleider van de Post-HBO opleidingen Spelagogiek en Speltherapie aan Hogeschool Utrecht

Het volgen en aansluiten bij spelende (zorg)kinderen in de binnenruimte is een waardevolle manier van begeleiden. Maar hoe doe je dat buiten? In deze werkgroep gaan we na een korte toelichting oefenen met de principes van VAT (Volgen, Aansluiten, Toevoegen) bij spel in de groene buitenruimte. Deze principes maken onderdeel uit van de methodiek van Haenen, die zich onder meer richt op de bijdrage van ouders aan de taalontwikkeling van hun kind. We sluiten af door de ervaringen van de deelnemers aan deze werkgroep in kaart te brengen, zodat je in je eigen praktijk meteen aan de slag kunt. Deelnemers maken kennis  met een belangrijke grondhouding in het begeleiden van individuele kinderen of groepjes van 2, maximaal 3 kinderen. Deze werkgroep richt zich niet op het begeleiden van groepen kinderen. Hiervoor zijn andere vaardigheden nodig.

Wilna van den Heuvel is speldeskundige, docent, supervisor en programmaleider van de Post-HBO opleidingen Spelagogiek en speltherapie aan Hogeschool Utrecht, zie hiervoor www.spel.hu.nl Daarnaast is ze beeldend kunstenaar.