Logo Stichting Groene Pedagogiek

Interessante onderzoeken

De studie van Sugiyama et al (2023) is de zoveelste studie waaruit blijkt dat schermpjes een negatieve invloed hebben op de (vroeg)kinderlijke ontwikkeling. De hoeveelheid schermtijd, zo vond men, correleert negatief met de communicatievaardigheden, socialisatie en ‘daily living skills’ van jonge kinderen. Meer (schermtijd) resulteert in minder (ontwikkeling) https://lnkd.in/ey8Rfu8u

Tegelijkertijd werd een interessant mediërend effect ontdekt. Wat bleek, het negatieve effect van schermtijd op de ontwikkeling van de ‘daily living skills’ werd sterk gereduceerd, tot wel 20% zelfs, wanneer de kinderen veel tijd doorbrachten in de natuur. Meer tijd in de natuur zorgde voor minder schade als gevolg van schermtijd.

Dat de natuur een heilzame werking heeft, blijkt ook uit tal van andere studies. Om wat willekeurige voorbeelden te noemen:

De gunstige werking van de natuur wordt door Sugiyama et al (2023) gezien als een interessante bevinding. Dit zou namelijk weleens een zeer effectieve interventie kunnen zijn om de negatieve effecten van te veel schermtijd te neutraliseren. Meer onderzoek is echter nodig om te achterhalen of, in welke mate en hoe de natuur deze beschermende werking kan hebben.

Er is echter ook al een zeer eenvoudige aloude effectieve oplossing voor het probleem.

Die luidt: schermpjes uit, schoenen aan en hup naar buiten gaan!

 

Nieuwsbericht 13 februari 2023