Januaribericht

Januarinieuws stichting Groene Pedagogiek

2020 is nu echt begonnen! Al bij de start van het nieuwe decennium belooft ’t spannend te worden. Hoe gaat het verder met de maatregelen voor het klimaat, is er hoop dat we de achteruitgang van de natuur kunnen tegenhouden? Wij, groene pedagogen, en met ons vele anderen, gaan ervoor!

We hebben een goed voornemen: regelmatig zullen we op deze pagina een nieuwsbericht plaatsen met berichten uit de actualiteit, leestips en aankondigingen van activiteiten.

Hier volgt de eerste editie van 2020. Veel leesplezier!

Klimaatverandering en pedagogiek

Dat de aarde opwarmt is geen nieuws: de gevolgen zijn zichtbaar en voelbaar. Mede dankzij klimaatactiviste Gretha Thunberg is klimaatverandering een onderwerp dat steeds meer jongeren raakt en motiveert tot actie. Maar hoe ga je als opvoeder, pedagoog of leerkracht om met dit lastige onderwerp? Hoe bereiden scholen hun leerlingen voor op klimaatverandering en de omslag naar duurzame energie? De vragen zijn gemakkelijk gesteld, de antwoorden ingewikkeld. Ons erelid Kees Both heeft zich daar in 2013 in zijn lezing ‘De klimaatcrisis en een pedagogiek van de hoop’ al over uitgesproken. Hij pleit ervoor kinderen als vorm van actieve hoop mee te geven wat ze op hun niveau zelf kunnen doen. Hij noemt een zgn. ladder van milieuverantwoordelijkheid: van het mooi maken van de school met natuurmateriaal, tot helpen minimaliseren van de CO2-uitstoot. De visie van Kees Both is actueler dan ooit, zie

Lezenswaard is ook het artikel over onderwijs voor klimaatvaardige generaties.

Tijd om te lezen!

De nieuwe Louv!

Journalist en auteur Richard Louv werd beroemd met ‘Het laatste Kind in het Bos’. In zijn nieuwe boek “Our Wild Calling” gaat hij in op de relatie van mensen met wilde dieren. Wat wilde dieren kunnen betekenen voor de gezondheid en het welzijn van mensen is volgens Louv nauwelijks onderzocht. Hij schrijft er beeldend over en ontvouwt zijn visie en boodschap vooral via verhalen van anderen. Hij maakt duidelijk wat het opbouwen van een emotionele band met wilde dieren voor mensen kan betekenen. In “Our Wild Calling” beschrijft hij hoe dieren mensen vormen, maar ook wat de invloed is van mensen op wilde dieren en hoe wij hen beter kunnen beschermen. Educatie kan daaraan veel bijdragen. Louv oppert bijvoorbeeld het vormen van zogenoemde ‘Neighborhood Wildlife Watch’ groepen om wilde dieren te observeren, conflicten tussen mensen en dieren voor te zijn, en de effecten van klimaatverandering te monitoren. Louv’s boek “Our Wild Calling” is een waardig opvolger van ‘Het laatste Kind in het Bos’, of het een echte topper is mag de lezer zelf bepalen.

How Connecting with Animals Can Transform Our Lives—and Save Theirs

ISBN 978-1-61620-560-7

Van onze ambassadeur Joop Berding: Opvoeding en onderwijs tussen geduld en onderwijs

Is het geduld met kinderen en andere mensen uit de samenleving aan het verdwijnen? Over deze indringende vraag gaat het nieuwe boek van Joop Berding, ambassadeur van onze stichting.

Opvoeding en onderwijs tussen geduld en ongeduld, ISBN 978-90-8575-083-3

Voor je agenda

Themabijeenkomst voor en door netwerkleden

Twee keer per jaar, ook dit voorjaar, wordt een bijeenkomst georganiseerd voor netwerkleden en andere belangstellenden. Hiervoor zijn we nog in overleg met een spreker. Zodra de datum en andere gegevens bekend zijn, hoort u meer van ons. Volg hiervoor ook onze site!

24 januari 2020, 10- 16.00 uur.

Dag van de Kinderspiritualiteit te Nijmegen, 10- 16.00 uur.

www.oblimon.nl

Woensdag 5 februari, 19.30 – 21.30 uur

Interactieve bijeenkomst over het boek van Joop Berding. NIVOZ, Driebergen https://nivoz.nl/nl/ingelaste-onderwijsavond-over-boek-joop-berding-is-het-geduld-uit-de-samenleving-aan-het-verdwijnen