Uitnodiging themabijeenkomst 4 oktober 2019

Kind, ouder en de rol van de natuur.

Kan natuur gezinnen helpen?

Door:             Stichting Groene Pedagogiek/ Kindergroen BUITENpraktijk Elst

Voor:              Netwerkgroep Groene Pedagogen, ouders en relaties van de BUITENpraktijk

en andere geïnteresseerden

Wanneer:       vrijdag 4 oktober 2019 van 9.30 – 17.00 uur

Waar:             Kapschuur Landerij de Park, De Park 12, 6661 NW Elst

(www.orgyd-kindergroen.org en/of https://www.landerijdepark.nl)

Inleiding

Landerij De Park is een centrum voor natuurbeleving, waar je op een verrassende manier met de natuur in aanraking komt. Naast de kinderboerderij, de natuurspeelplaats, het waterrad en het struinpad, is er nog veel meer te ontdekken en beleven.

Zes maatschappelijk georiënteerde bedrijven richtten samen deze landelijke ruimte in, die vooral voor gezinnen aantrekkelijk is. Één van deze bedrijven is de BUITENpraktijk van ORGYD Kindergroen, onder leiding van Yvon Schuler. Yvon is integratief kindertherapeut en pedagoog.

Yvon: “Wat mij aansprak is dat de organisatie zich richt op gezinnen en kinderen in het bijzonder.

Met mijn praktijk voor kindertherapie en pedagogische ouderbegeleiding kan ik gebruik maken van een uniek stukje natuur. Op deze themadag vertel ik graag over mijn ervaringen. Ook gaan we in op de inzet van natuur bij de ontwikkeling van kinderen en in het bijzonder op gezinnen. Ik werk steeds meer systemisch (met het hele gezin), omdat blijkt dat ouder of kind begeleiding apart minder effect heeft. Ook is merkbaar dat werken op deze plek iets extra’s heeft. Wat? Daar gaan we met elkaar over in gesprek naar aanleiding van voorbeelden en zelf ervaren. Kan natuur helend zijn?”

Verder komt Jael Nouhet vertellen over zijn ervaring met werken in de natuur met kinderen. Over het effect van de natuur en de samenhang rondom het gezin en opvoeding in de huidige maatschappij en generatie. In de workshop laat hij ons ervaren wat de natuur van ons vraagt.

Programma:

9.30 – 10.00 uur      Inloop met koffie en thee

10.00 – 10.10 uur    Welkom en toelichting op de dag

10.10 – 10.30 uur   Introductie op het ontstaan en de visie van Landerij de Park

10.30 – 11.30 uur    Gezinsgericht begeleiden/hulpverlenen in een natuurlijke omgeving.
                              Wat levert dat op?, door Yvon Schuler

11.30 – 12.15 uur    Koffie /thee en rondgang over het terrein met gelegenheid om inzicht te krijgen in de
mogelijkheden van De Park

12.15 – 13.00 uur    Lunch

13.00 – 14.30 uur    Workshop ronde 1: Speel niet met, maar in de natuur, door Jael Nouhet

14.30 – 14.45 uur    Pauze

14.45 – 16.15 uur    Workshop ronde 2: Introductie Gezinnen in de BUITENpraktijk, door Yvon Schuler

16.15 – 16.30 uur    Plenaire afronding

16.30 – 17.00 uur    Napraten/netwerken met een hapje en drankje

Kosten en Aanmelding:

Leden van Stichting Groene Pedagogiek: gratis, inbegrepen bij het lidmaatschap

Directe relaties en cliënten op uitnodiging van Kindergroen BUITENpraktijk: €35,- voor het gehele programma

Niet-leden:     € 65,- voor het gehele programma, dagdeel €40,-

Studenten:     € 25,- voor het gehele programma, dagdeel €15 (maximaal aantal 8)

Aanmelding:  via het formulier op https://stichtinggroenepedagogiek.nl/aanmelden/

Zien we u op 4 oktober?

Hartelijke groet, namens stichting Groene Pedagogiek en Kindergroen BUITENpraktijk

Ilse Vonder & Yvon Schuler

Het is de missie van stichting Groene Pedagogiek om ieder kind in Nederland in contact te brengen met natuur in al haar verschijningsvormen, opdat deze deel gaat uitmaken van hun bestaan. Wij bevorderen en stimuleren kennis over een pedagogische grondhouding die zich richt op de relatie tussen kind en natuur. We richten ons op beleidsmakers, pedagogen, opleidingen, gezondheidswerk en de wetenschap.