Verslag 10 oktober 2018 (Na)tuurlijk spelen op KDV/BSO de Hoepel
Een leerzaam kijkje in de keuken van duurzaam KDV en BSO de Hoepel
Op een zonnige herfstdag kwamen deelnemers uit het hele land naar het thuishonk van groene BSO de Hoepel: een Apeldoorns scoutinggebouw in het bos. Onder de deelnemers bevonden zich ook ouders en andere betrokkenen bij de Hoepel, zoals medewerkers en leden van de wijkraad.
Het werd een inspirerende en interactieve dag. In de ochtend werden in 2 presentaties de visie en werkwijze van KDV en BSO uit de doeken gedaan. ‘s Middags volgden een rondleiding op het kinderdagverblijf en de BSO. Tussendoor was er ruim tijd voor onderlinge uitwisseling en discussie.
De Hoepel-kinderen kunnen heerlijk spelen!
Mary Blaak gaf praktische en theoretische informatie over het kinderdagverblijf van de Hoepel. Bekijk de presentatie: Visie en werkwijze KDV de Hoepel
Enkele uitspraken:
- Wat is spelen? Is hersenontwikkeling. Verbinding van neuronen. Als je een jong kind in de nabijheid lang genoeg laat spelen, dan ontstaat er geconcentreerd spel, waarin veel ontdekkingen opgedaan kunnen worden.
- Niets is gearrangeerd. De 4 ontwikkelingsgebieden komen als vanzelf aan bod. Kinderen komen met niets tot spel. Boomstamschijven: nu eens worden ze gestapeld, dan zie je een kooktoestel, een paadje, of een pannenkoek.
- We zingen veel, zingen geeft plezier. We gebruiken het als vast overgangsmoment.
- Op de Hoepel hanteren we het Singeren, een werkwijze voor kinderdagverblijven, ontwikkeld door pedagoog Elly Singer.
- Een moeder: Ik zie mijn kind lekker bezig met houten speelgoed en zo nu en dan wordt het zand ook echt geproefd. Dit is wat ik wil! Het kind kind laten zijn.
De rol van de opvoeder is de sleutel in het begeleiden van het spel. Ken jezelf en het kind. Wees je bewust van je gedrag en stemming op de kinderen, zodat kinderen onbekommerd tot spel kunnen komen.
Kinderen komen soms slapend uit school. Fris en vrolijk komen ze terug uit de BSO!
Roland Debie begon zingend over de herfst zijn presentatie, net zoals hij veel zingt voor en met de kinderen van de BSO. Bekijk de presentatie: Visie en werkwijze BSO de Hoepel
Een paar kernopvattingen:
- Kinderen komen soms slapend uit school. Fris en vrolijk komen ze terug uit de BSO. Na een bosbezoek kunnen ze zich beter concentreren.
- Als je kinderen laat, worden ze creatief. Sommigen moeten het leren en de tijd krijgen, dat is per kind verschillend. Kinderen die geen buitenkinderen waren, werden buitenkinderen.
- Wij gaan uit van positief opvoeden. We spelen tot de rand van het veld, in plaats van: je mag niet verder dan ….
Vanuit de ervaring dat sommige kinderen dieren dood maken ontstond de regel: Wat leeft blijft bestaan. Wij kijken alleen naar dieren. Dit leverde discussie met de zaal op: maar de behoefte om een dier aan te raken of kapot te maken dan? Roland: Wij kijken naar kikkers en natuurlijk pakken de kinderen de kikkers ook. Samen proberen we de kikker voorzichtig terug te zetten waar we hem hebben gevonden.
Op de BSO zijn we niet bezig met leren, maar toch breng je de kinderen iets bij. De natuurbeleving laten we afhangen van wat we in het bos tegen komen.
Na de lekkere biologische lunch volgden de rondleiding op KDV en BSO.
De kinderen waren lekker buiten aan het spelen of lagen in hun buitenbedje te slapen.
Het gebouw van de Hoepel ademt een rustige sfeer door de houten vloeren en meubels. Het ziet er gezellig en geordend uit. Aan de kapstok hangen waterdichte speelpakken met laarsjes eronder. Ouders schaffen deze zelf aan.
De Hoepel verbindt pedagogiek met natuur en duurzaamheid. Alle levensmiddelen zijn biologisch, er wordt zuinig omgegaan met energie. Een mooi voorbeeld: de wasdroger wordt zo min mogelijk gebruikt. De medewerkers hangen buiten de was aan de droogmolen. Spontaan helpen 3-jarige peuters mee. En wat is er leuker dan kiekeboe spelen tussen de lakens?
Een moeder van een zoontje dat zowel de Hoepel als een regulier KDV bezoekt, vertelt dat de Hoepel per maand een aantal euro’s goedkoper is. Medewerker Femke Harleman legt uit: Onze houten meubelen en speelgoed zijn tweedehands of gekregen. En wij kopen slim in bij de natuurvoedingswinkel: groot verpakkingen; en als een artikel in de aanbieding is, slaan wij meteen een grote voorraad in.
De kinderen krijgen als tussendoortje een schaaltje rozijntjes en pitjes. Goedkoper en duurzamer dan de pakjes rozijnen en bovendien, zegt Femke: “goed voor de fijne motoriek”!
Enkele reacties van deelnemers:
- Je kunt kinderen op een gemakkelijke manier bij de natuur betrekken.
- Ik heb veel praktische dingen meegenomen: b.v. gebruik van een dunschillertje om takken te schillen.
- Het kan dus ook op een KDV! De manier waarop was zo gemoedelijk. (Leidinggevende natuur-BSO, bezig een KDV op te zetten).
- Dit hadden mijn kleinkinderen ook moeten hebben! (Oma en IVN-natuurgids).
Een van de deelneemsters heeft tevens een mooi artikel gepubliceerd voor stichting Nivoz, lees hier het artikel. Dank Tineke!