Marnix Vietor

Mijn belangstelling voor natuur dateert al van heel jong. Ik bouwde hutten met vriendjes en spotte vogels met de NJN. Mijn ouders namen mij mee naar landgoed Amelisweerd bij Utrecht. De Alpen waren onze favoriete vakantiebestemming. En zijn dat nog steeds!

Na mijn middelbare school werkte ik twee jaar lang in Zwitserland in een tehuis voor kinderen die speciale zorg nodig hebben.

Door die indringende ervaring koos ik voor de studie pedagogiek in Leiden en studeerde af op het onderwerp ‘natuurbeleving bij jongeren’ bij bijzonder hoogleraar natuur- en milieu educatie Marjan Margadant.

Bij het IVN, vereniging voor natuureducatie en duurzaamheid, werkte ik in diverse functies, zowel op provinciaal als landelijke niveau. Daarna verbreedde ik mijn expertise met milieu communicatie en duurzaamheid, eerst bij de afdeling natuur & landschap van de ANWB, daarna als senior adviseur bij SME Advies in Utrecht.

Na een deeltijd opleiding Social Work aan de Hogeschool Leiden ging ik aan de slag als adviseur bij JSO, Kennis en adviesbureau voor een krachtige samenleving. Daar ondersteunde ik gemeenten en provincies bij beleids-ontwikkeling en deed ik praktijkonderzoek op het snijvlak van jeugd, natuur en samenlevingsvraagstukken.

In 2015 maakte ik een nieuwe carrière stap en werd ik zelfstandig adviseur. Ik richtte ‘Vietor Advies’ op met als doel het verbinden en ontwikkelen van de domeinen natuur, jeugd en gezondheid.

Binnen de stichting Groene Pedagogiek volg ik trends en ontwikkelingen op de onderwerpen groen, jeugd en gezondheid en zet ik mij in om de praktijk van NME en duurzame ontwikkeling te versterken met pedagogische kennis en ervaring.